Wat maakt jou een overtuigende spreker?

Wat maakt jou een overtuigende spreker?

Er zijn heel wat boeken geschreven over het antwoord op die vraag.

Logisch ook, want overtuigend kunnen spreken is goud geld waard. Zowel privé als zakelijk.

Als je spreekt, wil je toch gehoord worden? Als jij zo spreekt dat mensen echt iets gaan doen met wat je zegt, dan heb je echt resultaat, echte impact. 

Wat vind jij?

Als ik het aan jou vraag, wat maakt iemand voor jou een overtuigende spreker?

Waarschijnlijk zeg je dan zoiets als: “Hij maakt echt verbinding met het publiek, de tijd vliegt voorbij want hij heeft echt contact met de groep, mijn aandacht blijft moeiteloos bij zijn verhaal.”

Dat is wat ik het meeste hoor. Een overtuigende spreker is niet iemand die z’n powerpoint erdoorheen jast, of die al die cijfers en feiten uit z’n hoofd kent, of al die zinnen foutloos kan produceren, maar iemand die in verbinding staat met de groep.

Een overtuigende spreker zorgt voor interactie. 

Dat wil jij dus ook graag doen, maar hoe doe je dat? Lees aandachtig verder, in dit blog leg ik een techniek uit die je op weg gaat helpen en direct toepasbaar is.

Tijd en aandacht

Eerst wat over de aandacht van je publiek. Wij mensen kunnen prima heel snel ergens op focussen. Als het maar belangrijk en urgent genoeg is, zijn we binnen een milliseconde helemaal ‘aan’. Een toeter van een auto als je oversteekt, een roep op hulp, een onverwachte wending in een film, je staat meteen op scherp.

Maar hoe lang blijft die focus?

Als er daarna niets bijzonders gebeurt, zakt je aandacht snel weer terug naar op laag pitje. Er is dus een sterk verband tussen tijd en aandacht.

Dit geldt ook voor de aandacht van publiek op een spreker. De eerste paar minuten is die aandacht er. Je bent naar iemand komen luisteren, dus je gaat er eens goed voor zitten. Laat maar komen dat verhaal. Maar als de spreker niet snel voor wat nieuwe prikkels zorgt om je aandacht vast te houden, zakt jouw aandacht terug naar ruststand. Het gevolg is een onderuitgezakt publiek en oplichtende telefoontjes van mensen die even een appje gaan beantwoorden.

En online? De schermpjes gaan op zwart.

Gebruik focuszinnen

Dus nu komt het: Als jij overtuigend wilt spreken, moet je zorgen op de juiste momenten de aandacht van je publiek weer even op te peppen. Dat doe je door focuszinnen te gebruiken.

Focuszinnen zijn goedgekozen zinnen die je inzet net voordat je iets relevants gaat zeggen. Een zin die het publiek laat weten “hey, even opletten er komt wat”.

Wat ik bedoel?

Nou, je hebt in je presentatie bijvoorbeeld drie punten die je wil dat je publiek onthoudt. Als je overgaat naar punt twee wil je dat je publiek dat opmerkt. Dan is gewoon zeggen: “en dan zijn we nu bij punt twee” niet genoeg. Sterker nog, dat is op zichzelf een slaapverwekkende zin. Het publiek heeft nodig dat jij een interactiemomentje hebt, dat ze merken dat jij daar voor hun staat te vertellen, en dat jouw verhaal belangrijk voor hun is.

Op zo’n moment zet je een focuszin in die meteen de aandacht van het publiek pakt.

Voorbeelden

Goedwerkende focuszinnen zijn bijvoorbeeld:

- Waar het echt om gaat is...

- Let op...

- Luister aandachtig...

- Maar nu komt het...

- Wat je in ieder geval wilt onthouden is...

Is het je opgevallen? De zinnen zelf zijn eigenlijk inhoudsloos, je geeft geen feiten of informatie. De zin is puur en alleen bedoeld om de aandacht van je publiek weer terug te pakken. Het is die autotoeter, maar dan verbaal. Je maakt interactie door even te laten weten dat jij er nog bent met je verhaal en dat je graag wil dat zij er ook nog zijn.

Wat is het gevolg als je dit op goedgekozen momenten inzet?

Focuszinnen houden de aandacht van het publiek gericht op jouw boodschap. En dat is toch wat je wil, gehoord worden als je spreekt? Focuszinnen creëren een makkelijk volgbare lijn in je presentatie (je zet die zinnen in voor de relevante punten) en je publiek valt niet in slaap. Na jouw presentatie hoor je het publiek zeggen: “wow die tijd vloog echt voorbij, wat een boeiende presentatie. Hier kan ik echt wat mee”.

Dus?

Wat maakt iemand dus een overtuigende spreker? Hij zorgt voor interactie en verbinding met het publiek. Je hebt zojuist een eerste techniek geleerd hoe je dat in de praktijk kan doen. Kan je niet wachten op nog meer tips? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en neem alvast een kijkje op de blogpagina.

Wil jij leren hoe je interactie en verbinding maakt met je publiek? Wil je kernachtig, beeldend en ontspannen presenteren? Laat je inspireren tijdens de Training Presenteren als een BINK  

Tijdens deze training ga je aan de slag met de BINK-methode voor krachtig presenteren.

BINK staat voor:

-> Beeldend spreken

-> Interactief spreken

-> Natuurlijk spreken

-> Kernachtig spreken.

Klik op de link voor info en de eerstvolgende data.

Over de schrijver
Reactie plaatsen