Je leest dit artikel over storytelling in 4 minuten
“Met een goed verhaal kun je een idee over het voetlicht brengen. Een goed verhaal informeert, amuseert, inspireert en zal uiteindelijk onze collectieve verbeelding aanwakkeren. Vertel daarom goede verhalen.”
– Carmine Gallo, De kracht van storytelling
OVER STORYTELLING ZIJN TALLOZE BOEKEN GESCHREVEN. En terecht. Verhalen zijn herkenbaar, spreken tot de verbeelding en kunnen diepgaande lessen bevatten. De BEB-methode helpt je tijdens je presentatie een kort verhaal beeldend, effectief en met betekenis te vertellen. BEP staat voor:
Beeld
Effect
Purpose (Betekenis)
Ik ga ze een voor een even langs aan de hand van een persoonlijk verhaal.
# Storytelling: BEELD
Je begint met de beschrijving van het beeld dat je wil overbrengen. De plaats, tijd en omstandigheden. Je beschrijft in geuren en kleuren de situatie waar je in verkeert. Zo kunnen de luisteraars mee in jouw ervaring. Samen met zo’n 15 lokale bewoners vaar ik in een houten bootje langs de kust van de Mentawai-eilanden in Indonesië. De zee is kalm, de kust tropisch groen en de lucht blauw met hier en daar majestueuze wolken. In het bootje klinkt een kakofonie van vrolijke geluiden die boven de motor uitstijgen. Ik lik aan mijn lippen, zout van de zee. Een afgelegen bountystrand is de bestemming van vandaag. In mijn rugtas heb ik meegenomen: mijn fotocamera, mijn GoPro en mijn iPhone. Mijn vrienden? Een trosje bananen, een pannetje rijst en wat groente. Zodra ik op het strand aankom, begin ik als een malle foto’s te schieten, selfies maken en te plaatsen op Insta. Mijn vrienden? De meesten zijn lekker aan het zwemmen, anderen maken een vuurtje aan om bananen te stomen en anderen zitten lekker op het strand.
# Storytelling: EFFECT
Hierna vertel je wat de situatie is waarin je verkeert en wat het met je doet. Oftewel vertel over het effect of de emotie. Je deelt je gevoel dat je ervaart met je publiek. Na mijn verwoede poging alles zo nauwkeurig vast te leggen op camera kijk ik naar al die mensen op het strand. Ik ruim mijn spullen op en voeg me bij de groep. Lekker zwemmen, een banaantje stomen, proberen een praatje te maken in het Indonesisch. En plotseling word ik geraakt door een enorm gevoel van geluk. Ik merk dat ik lang niet zo ‘in het moment’ ben geweest als nu. Mijn vrouw en ik kijken elkaar aan en zonder woorden begrijpen we elkaar. We houden elkaar stevig vast en voelen ons één met het strand, de zee en onze reisgenoten.
# Storytelling: PURPOSE (Betekenis)
Tot slot vertel je waarom je het verhaal vertelt. Welke purpose (betekenis) heeft het voor je luisteraars? Die dag zal me voor de rest van mijn leven bijblijven. Kom ik daar in het paradijs aan en vervolgens ga ik het beleven van achter de lens van mijn camera en iPhone. Ik merk dat ik slaaf ben van mijn elektronische apparatuur, mijn beeldscherm en de drang om alles met de buitenwereld te moeten delen. Pas toen ik alles had opgeruimd kwam ik pas echt aan in het paradijs. Ik zie het plezier dat mijn vrienden hebben met elkaar in het water, met alleen een bal. Ik zie de tevredenheid in de gezichten met alleen een paar bananen, rijst en wat groente. En ik zie dat ze echt aandacht voor elkaar hebben in plaats van hun mobiel.Ik leer dat ik soms zo afgeleid wordt door randzaken dat ik de mooie momenten mis. “Dat gaat vanaf nu veranderen”, neem ik me voor. Minder randzaken, meer nu. Of het is gelukt? Vraag het me de volgende keer dat je me ontmoet. De BEP-methode helpt je jouw verhaal een heldere lijn te geven. Hiermee neem je de toehoorders mee in jouw ervaring en halen ze er uiteindelijk ook een betekenis uit. Dat laatste is wel relevant, vertel geen verhaal om het verhaal, vooral niet in een zakelijke setting. Zorg er dus voor dat het een betekenis heeft, een link met je presentatie. Het wordt ook wel purpose storytelling genoemd. Dus, een presentatie? Neem BEP mee!
Wil jij leren hoe je interactie en verbinding maakt met je publiek? Wil je kernachtig, beeldend en ontspannen presenteren? Laat je inspireren tijdens de Training Presenteren als een BINK
Tijdens deze training ga je aan de slag met de BINK-methode voor krachtig presenteren. BINK staat voor: -> Beeldend spreken-> Interactief spreken-> Natuurlijk spreken-> Kernachtig spreken Klik op de link voor info en de eerstvolgende data.